Послуги

Виборче право

27.11.2024

Вибори до Верховної Ради під час війни

В міру затягування бойових дій на території України в інформаційному просторі посилюються обговорення можливості проведення виборів до завершення війни.

Як відомо, у зв‘язку з правовим режимом воєнного стану українське законодавство не дозволяє проведення виборів під час його дії. В той же час, Конституція України передбачає інструменти проведення різних типів виборів під час дії воєнного стану. Зокрема в частині 4 статті 83 йдеться про те, що на час дії воєнного стану неможливо проведення виборів народних депутатів України. Дана стаття диктує легітимність повноважень народних обранців до моменту проведення першого засідання нового скликання Верховної Ради. Відповідно, це відбувається після завершення дії воєнного або надзвичайного стану. В той же час, слід зазначити, що частина 2 статті 157 Конституції України забороняє вносити зміни до вищезазначеного пункту в умовах воєнного стану.

На сьогодні в Україні діє правовий режим воєнного стану (введений Указом Президента України Володимира Зеленського від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ) у зв'язку з широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, що триває.

В той же час, слід відразу зазначити, що відповідно до частини 1 статті 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в умовах воєнного стану забороняється проведення виборів Президента України, а також виборів до ВР України, ВР АРК та органів місцевого самоврядування.

У Верховній Раді України ще до повномасштабного вторгнення було 27 вакантних місць, оскільки громади з мажоритарними округами, де мали б обиратися 26 депутатів, були окуповані. Ще на одному окрузі проведення запланованих довиборів було зірване повномасштабним вторгненням рф. З моменту введення воєнного стану деякі з депутатів пішли на державну службу, а окремі особи втратили українське громадянство. До того ж, чимала кількість членів вже забороненої ОПЗЖ пішли з Ради нібито за власним бажанням. Станом на 26 листопада 2024 року в парламенті нараховується 400 народних обранців з 450 можливих.

Можливість виборів

Варто розуміти, що вищенаведені обмеження можуть не поширюватися на інші типи виборів. Обмеження передбачені Законом «Про правовий режим воєнного стану» та Виборчим кодексом. Проте для проведення виборів Президента України або місцевих виборів під час дії воєнного стану достатньо внести зміни до відповідних законів.

Тут відразу виникають сумніви щодо конституційності нововведених норм, які стосуються проведення позачергових виборів. Стаття 64 Конституції України не регламентує виборчі права громадян серед тих, які не можуть бути обмежені під час надзвичайного або воєнного стану. В той же час, Конституція чітко передбачає дату проведення виборів Президента України та народних депутатів України. Сюди не відносяться місцеві вибори, дата яких – остання неділя відповідно березня та жовтня п’ятого року повноважень.

Наразі ніхто з претендентів на подання не звертався за роз’ясненням до Конституційного Суду України. Однак така можливість є, у разі затягнення військових дій ближче до конституційно передбаченої дати виборів.

Якщо в умовах воєнних дій постане критична необхідність проведення виборів, вони можуть бути проведені через тимчасове скасування або призупинення дії воєнного стану. Такою необхідністю може стати потреба в заміщенні вакантних посад народних депутатів України. Реалізація цього полягає у внесені змін до Конституції України, що дасть змогу провести вибори в умовах воєнного стану. Проте призупинення дії воєнного стану не призупинить російську збройну агресію, а отже ніяк не розв‘яже проблеми дефіциту бюджетних коштів та забезпечення безпеки виборчого процесу. 

Ризики виборів під час війни

Якщо судити теоретично, в умовах дії воєнного стану проведення позачергових виборів Президента України та народних обранців можливе. Проте, у разі проведення виборів під час дії воєнного стану, постають чималі ризики для політичного стану країни. 

Щонайменше це неможливість забезпечити повну безпеку проведення виборів, враховуючи той факт, що обстріли відбуваються по всій території країни.

Проблема масового переміщення осіб, частина з яких виїхала за межі України та не стала на консульський облік, фактично унеможливлює внесення актуальної інформації до Реєстру виборців. За даними МЗС України, лише 5% переселенців за кордоном стали на консульський облік. Якщо говорити про голосування серед громадян, які перебувають в ЗСУ, це дуже складно організувати.

Окремо варто відмітити фінансову складність проведення виборів. До прикладу, на проведення виборів у 2019 році з Держбюджету було витрачено майже 2 млрд грн, а на вибори Президента України – 2,3 млрд грн. Якщо врахувати інфляцію, на сьогодні вартість виборів обійдеться значно дорожче, що буквально небезпечно для вітчизняної економіки. 

Окремо слід відмітити підвищений ризик внутрішньополітичних конфліктів та поширення популістських управлінських рішень в умовах воєнного стану.

Враховуючи все наведене вище та реалії сьогодення, шанси того, що в Україні буде тимчасово скасований воєнний стан для проведення виборів є низькими. Є певна можливість для проведення виборів Президента України. Проте для цього потрібно найближчим часом оновити інформацію в Реєстрі виборців та внести відповідні зміни до виборчого законодавства.

 

 

 

Складність взаємовідносин між суб'єктами виборчого процесу вимагає поглибленої спеціалізації для повноцінного надання юридичної допомоги. В нашому адвокатському об'єднанні супровід виборчого процесу – це окрема практика, в рамках якої надаються послуги представникам політичних партій, кандидатам у депутати парламенту України/ місцевих рад, претендентам на посаду мера. Бездоганно вивчивши виборче законодавство, фахівці нашої компанії готові вирішувати завдання будь-якої складності, включно – супроводжувати кримінальні справи у виборчому процесі.

Оскільки сьогодні вибори тісно переплітаються з партійною діяльністю, в нашому адвокатському об'єднанні клієнтам пропонуються суміжні послуги. Зокрема, йдеться про реєстрацію «з нуля» або "продаж" готових політичних партій. За запитом клієнта підбирається оптимальний алгоритм виходу на політичну арену.

Консультації за напрямком «виборче право»

Консультування адвоката базується на положеннях Закону України № 4061-VІ «Про вибори народних депутатів» від 17 листопада 2011 року і Закону України № 595-VIII «Про місцеві вибори» від 14 липня 2015 року, інших нормативно-правових актів в галузі конституційного права.

Послуги включають:

  • Консультації щодо практичного застосування виборчого законодавства для представників політичних партій, кандидатів у депутати парламенту України/ місцевих рад, а також претендентів на посаду мера.
  • Проведення інструктажів, тренінгів, семінарів для довірених осіб, членів виборчих комісій, спостерігачів, агітаторів, представників передвиборних штабів, політтехнологів.
  • Розробку ефективних алгоритмів протидії чорному PR. Рекомендації стосовно дій в кризових ситуаціях: у разі арешту, обшуку, під час допиту.

Супровід виборчого процесу на всіх етапах

Юристи нашого адвокатського об'єднання надають допомогу у розв’язанні наступних питань:

  • Супровід висунення та реєстрації кандидата, як через політичні партії/ місцеві осередки політичних партій, так і шляхом самовисування.
  • Перевірка агітаційних матеріалів для публікації в ЗМІ на предмет наявності порушень виборчого права, що потенційно можуть спричинити скарги опонентів.
  • Ведення передвиборної бухгалтерії, включно – процесу формування виборчого фонду та внесення кандидатом застави.
  • Забезпечення повної відповідності нормам виборчого законодавства процедури надходження коштів на накопичувальний рахунок.
  • Складання/ укладення договорів з редакціями ЗМІ, іншими суб'єктами в рамках агітації.
  • Підтримка клієнта при вирішенні виборчих спорів: написання скарг, позовних заяв в рамках супроводу виборчого процесу.
  • Представництво інтересів клієнта в ході судових розглядів, включно – за адміністративними позовами НАЗК за фактом оплати добровільного внеску фізичною особою, яка мала податковий борг, а також при розгляді кримінальних справ у виборчому процесі.

Повний юридичний супровід президентської та парламентської виборчих кампаній:

  • реєстрація в ЦВК, представництво кандидата в ЦВК та ОВК;
  • формування виборчого фонду та звітності;
  • реєстрація та координація діяльності довірених осіб, членів виборчих комісій, офіційних спостерігачів;
  • проведення дня виборів;
  • захист результатів виборів в судах.