Реєстрація в НБУ
Небанківські фінансові установи: правовий статус
Останнім часом законодавче регулювання сфери небанківських фінансових послуг зазнає суттєвих змін. Спостерігається тенденція до уніфікації вимог від державного регулятора до банків та небанківських установ.
Для успішного ведення бізнесу з надання фінансових послуг фізичним та юридичним особам дуже важливо заручитися фаховою правовою підтримкою. Таку підтримку можна знайти в юридичній фірмі SDM Partners, досвід якої з правового супроводу створення та діяльності фінансових компаній сягає 2004 року, моменту створення першого регулятора – Держфінпослуг. На разі вже напрацьовані та продовжують напрацьовуватись алгоритми ефективної взаємодії з Національним Банком України, як новим регулятором.
Які існують види фінансових установ?
Відповідно до закону №2664-III «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» від 12.07.2001, фінансова установа – юридична особа, яка відповідно до закону надає одну або кілька фінансових послуг, та внесена до державного реєстру. Фінансові установи поділяються на дві великі групи: 1) банки; 2) небанківські установи.
Банк – установа, яка акумулює грошові кошти та заощадження, здійснює кредитно-розрахункові й інші операції з фінансовими активами.
До переліку небанківських фінансових установ належать:
- страхові компанії,
- ломбарди,
- факторингові компанії,
- кредитні установи (включно – МФО/ мікрофінансові організації),
- кредитні спілки,
- лізингові компанії,
- компанії, що здійснюють переказ коштів,
- компанії, що здійснюють обмін валют,
- установи, що надають гарантії (поручительство),
- довірчі товариства,
- установи накопичувального пенсійного забезпечення,
- компанії, що управляють ФФБ – фондами фінансування будівництва/ ФОН – фондами здійснення операцій з нерухомістю).
Окремо треба розглядати компанії з управління активами (КУА).
Страхова компанія – це організація, що бере на себе за певну плату зобов'язання у разі настання страхового випадку відшкодувати страхувальникові/ особам, яких він вказав, завданий збиток чи виплатити страхову суму.
Ломбард – фінансова установа, яка на власний ризик надає фінансові кредити фізичним особам за рахунок власних або залучених коштів, під заставу майна на визначений строк та під відсоток.
Факторингова компанія – установа, що займається придбанням права вимоги до третьої особи (перш за все – права на заборгованість за договорами кредитування), переймаючи на себе ризик виконання подібних вимог та прийом платежів.
Кредитна установа – компанія, що надає на тимчасове користування фізичним та юридичним особам грошові позики. Позичальник зобов'язується виплатити взяту суму та певну комісію (відсотки).
Кредитна спілка – організація, заснована фізичними особами, їх об'єднаннями з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків.
Лізингова компанія – інвестиційна організація, яка надає кошти на придбання основних фондів підприємствами (виробничих приміщень, обладнання, транспорту) або дорогих товарів фіз. особами.
Платіжна система – FinTech-компанія, що надає послуги з приймання платежів для подальшого переказу. Відомості про реєстрацію платіжної системи вносяться до Реєстру платіжних систем.
Окремо слід виділити колекторські компанії, які віднедавна були виведені на правове поле.
Колекторська компанія – юридична особа, що включена до реєстру колекторських компаній, та надає послуги з врегулювання простроченої заборгованості в інтересах кредитодавця/ інших зацікавлених третіх осіб (п.4-1 ч.1 ст.1 закону №1734-VIII «Про споживче кредитування» від 15.11.2016).
Що таке небанківська фінансова установа?
Небанківська фінансова установа – це юридична особа, яка набула в установленому законодавством порядку право надавати фінансові послуги, державне регулювання щодо яких здійснює Національний банк України. Питаннями реєстрації, ліцензування та погодження істотної участі в фінансових установах займається Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських послуг в структурі Нацбанку.
Створення та діяльність небанківської фінансової установи пов’язане з дотриманням вимог чинного законодавства щодо розміру статутного капіталу, сертифікації менеджменту, наявності ліцензій, незалежного аудиту.
Який мінімальний розмір статутного капіталу потрібен для внесення фінансової установи до державного реєстру?
Вимоги до мінімального розміру статутного капіталу залежать від виду фінансової установи, та складають від 500 тисяч гривень для ломбарду до 1,5 млн євро в гривневому еквіваленті для страхової компанії.
В переважній більшості випадків для фінансових установ законодавством встановляється вимога про формування статутного капіталу виключно грошовими коштами, які повинні перебувати на банківському рахунку протягом усього періоду розгляду НБУ пакета документів.
Для фінустанов, діяльність яких вимагає ліцензування, мінімальний розмір власного статутного капіталу здебільшого має складати не менш як 3 млн грн., якщо планується надавати один вид послуг, не менш як 5 мільйонів гривень, якщо планується надавати кілька видів послуг, та не менше 7 мільйонів гривень, якщо ви плануєте відкривати філії/відокремлені підрозділи.
Чим відрізняється статус банківських і небанківських фінансових установ?
Правовий статус банків визначений в статті 334 Господарського кодексу України:
«Банки – це фінансові установи, функціями яких є залучення у вклади коштів громадян та юридичних осіб, розміщення зазначених коштів від свого імені, на власних умовах і на власний ризик, відкриття та ведення банківських рахунків громадян та юридичних осіб».
Небанківські фінустанови здійснюють операції подібні до банківських, але лише банки мають виключне право здійснювати такі операції у сукупності.
Водночас на разі триває процес уніфікації правового регулювання діяльності банків та небанківських установ. Зокрема, значним кроком на цьому шляху стало набуття чинності 8 жовтня 2021 року постанови НБУ «Про затвердження Положення про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування» від 05.10.2021 №100. Небанківські фінансові установи відтепер повинні надавати повну інформацію про послуги споживчого кредитування. Стосовно банків аналогічні вимоги вже застосовуються.
Нацбанком поступово створюються спільні «правила гри» для банківських і небанківських фінансових установ. Наступним важливим кроком на цьому шляху може стати поширення гарантій Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на вклади фізичних осіб, залучені небанківськими фінустановами.
На які види діяльності можна отримати ліцензії небанківським установам?
Ліцензуванню підлягає:
- страхова діяльність;
- діяльність з надання послуг накопичувального пенсійного забезпечення;
- діяльність з надання кредитів за рахунок залучених коштів;
- діяльність з надання будь-яких фінансових послуг з прямим/ опосередкованим залученням фінансових активів від фізичних осіб.
- залучення фінансових активів із зобов’язанням стосовно наступного їх повернення;
- надання коштів у позику;
- валютні операції;
- фінансовий лізинг;
- послуги з інкасації;
- надання гарантій;
- страхування;
- факторинг;
- переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків;
- торгівля валютними цінностями.
У випадку надання установою декількох фінансових послуг ліцензія оформляється окремо на кожен вид діяльності.
Де зареєструвати небанківську фінансову установу?
Реєстрація фінансової компанії/ внесення юридичної особи до Державного реєстру фінансових установ здійснюється Нацбанком.
Створення небанківської фінустанови передбачає наступні етапи:
- Державна реєстрація юридичної особи по місцю знаходження.
- Реєстрація фінансової установи шляхом внесення відповідних даних до реєстру фінансових установ.
- Отримання ліцензій.
- Оформлення картки суб’єкта первинного фінансового моніторингу в рамках дотримання вимог чинного законодавства України про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
Які документи потрібні для відкриття (небанківської) фінансової установи?
Документи для реєстрації та ліцензування фінустанови можуть подаватися заявником в НБУ одночасно.
Пакет документації повинен містити:
- установчі документи;
- аудиторський висновок за фактом формування статутного капіталу компанії;
- аудиторський висновок, який підтверджує проміжну фінансову звітність;
- внутрішні правила, положення та інструкції, шаблонні договори зі споживачами фінансових послуг;
- сертифікати та свідоцтва про навчання (підвищення кваліфікації) для директора та головного бухгалтера (в рамках дотримання кваліфікаційних вимог);
- форму розкриття структури власності компанії.
Як швидко працює SDM Partners для реєстрації фінансової установи?
Вартість та строки реєстрації фінансової установи за підтримки членів команди SDM Partners залежить від певних об’єктивних факторів:
- наявності або відсутності внутрішніх правил та договорів надання фінансових послуг;
- виду фінустанови, яку планується зареєструвати.
Завдяки досвіду взаємодії з НБУ та постійному простежуванню законодавчих нововведень строки реєстрації небанківської фінансової установи за нашої підтримки не перевищують 30-40 робочих днів.
З метою подальшої оптимізації взаємодії фінустанови з державним регулятором іншими та контролюючими органами нами пропонуються послуги правового супроводу. В рамках такого супроводу ми додатково пропонуємо розробку пакету документів з питань фінансового моніторингу та складання звітності для регулятора (НБУ).